Den fria musikteatergruppen Utomjordiska grundades 1985 i Göteborg. Utomjordiska har kommit att fokusera pĂ„ fransk barockopera, Ă€ven om man ocksĂ„ satt upp verk av italienska och engelska kompositörer. Utomjordiska vill animera operakonsten med ett mer lekfullt helhetsgrepp kring bĂ„de det musikaliska och det sceniska.Sedan 2006 drivs Utomjordiska av Andreas Edlund och Per Buhre, som tillsammans Ă€r konstnĂ€rliga ledare för gruppen. đœ
Furst Frei gav företrÀde för Amanda Flodin, som för dagen representerade bÄde barock-scenkonstgruppen Utomjordiska och operakompaniet Man Must Sing som sÀtter upp normkreativ nyskriven opera pÄ svenska. Samtalet kretsade till stora delar kring norm, kroppsideal, utanförskap, intersektionalitet och kraften att stÄ emot samtidens tendenser att bygga murar mellan mÀnniskor. Amanda informerade Furst Frei om arbetsfilosofin och metoderna bakom de tvÄ musikteaterkompanier som hon verkar i.
Under vĂ„ren 2024 satte Utomjordiska upp musikdramat Hon Har Bolat med DjĂ€fvulen pĂ„ Gathenhielmska Huset i Göteborg. FörestĂ€llningen handlade om de svenska hĂ€xprocesserna, med originalmusik frĂ„n renĂ€ssans och barock. Under covid-pandemin genomförde Utomjordiska kammaroperan As One (Laura Kaminsky – kompositör, libretto av Mark Campbell & Kimberly Reed) dĂ€r publiken fĂ„r följa transkvinnan Hannah under transitionen (processen att socialt lĂ€mna det kön man blivit identifierad som vid födseln). HĂ€r ett utdrag inbĂ€ddat frĂ„n youtube:
Samtalet mellan Amanda och Furst Frei landade i vikten av att anvĂ€nda de verktyg man blivit given – oavsett om det gĂ€ller en upphöjd position eller konstnĂ€rlig begĂ„vning – för att göra skillnad för mĂ€nniskor. Man mĂ„ste ocksĂ„ fortsĂ€tta att vĂ„ga bjuda in meningsmotstĂ„ndare till förutsĂ€ttningslösa samtal; vĂ€gen till en god och inkluderande framtid gĂ„r trots allt genom det öppna hjĂ€rtat.
LĂ€s mer:
&Â Â Â Utomjordiskas websida
&Â Â Â Man Must Sing – websida.
Vill du komma pÄ audiens i kronhuset? Det Àr kostnadsfritt och du kan boka sjÀlv hÀr.