Furst Frei gav audiens för Astrid von Rosen, professor i konst- och bildvetenskap, med inriktning mot scenografi, vid Göteborgs universitet. Astrid Àr Àven förestÄndare för tvÀrfakultativa Centrum för kritiska kulturarvsstudier. I det varma vÀdret genomfördes audiensen med en fikabricka i intilliggande Kronhusparken. Astrid har en bakgrund som dansare vid Malmö stadsteater (nuvarande Malmö Opera) samt Stora teatern och Göteborgsoperan. FrÄn 1996 var hon verksam pÄ frilansbasis som dansare och Àven som konstkritiker pÄ GP. 2010 disputerade Astrid för filosofie doktorsexamen i konstvetenskap och Àr anstÀlld som professor vid Göteborgs universitet.
Samtalet under audiensen utgick frĂ„n tankar efter en lĂ€sning av Astrids fĂ€rskaste artikel (se lĂ€nk nedan), kring scenografi och performativitet och vikten att inte ranka abstrakta konstarter och forskningsfĂ€lt högre Ă€n kroppsliga och fysiska. Det var sĂ€rskilt intressant att diskutera Kulturarv och Scenografi med Kronhuset som fond – en bĂ„de kulturhistorisk och dramatisk byggnad. I samtalet frĂ„gade sig Furst Frei och Astrid om inte scenografi, bĂ„de pĂ„ teatern och (utstrĂ€ckt) i vardagen, ocksĂ„ skapar de roller vi uppbĂ€r professionellt och privat. I vilken utstrĂ€ckning blir man till exempel kunglig för att man arbetar i ett slott? SmĂ€lter man kanske i nĂ„gon mĂ„n samman med scenografin i en ”scenografisk kyss” och blir en förlĂ€ngning av den?
Audiensen handlade ocksĂ„ om kĂ€rleken till att bĂ„de laga och Ă€ta god mat; om att uppbĂ€ra en larger-than-life-personlighet; och att vĂ€xa in i, och dĂ€rmed bli bĂ€ttre pĂ„ att spela, sin roll – oavsett om det Ă€r som kunglighet eller professor.
LĂ€s mer:
Astrid von Rosens sida pÄ Göteborgs Universitet.
Centrum för Kritiska Kulturarvsstudier.
”Den scenografiska kyssen”, artikel om performativ scenografi
Vill du komma pÄ audiens i kronhuset? Det Àr kostnadsfritt och du kan boka sjÀlv hÀr.