Humanisternas logotyp Ă€r en variant av âHappy Humanâ â en internationell symbol för sekulĂ€r humanism. Figuren förestĂ€ller en stiliserad mĂ€nniska (och bokstaven H som i Human) med upplyfta armar, som uttrycker glĂ€dje, frihet och mĂ€nsklig vĂ€rdighet â grundpelare i den humanistiska livsĂ„skĂ„dningen.Symbolen togs fram Ă„r 1965 efter en designtĂ€vling anordnad av British Humanist Association (nuvarande Humanists UK). Vinnande bidrag formgavs av Dennis Barrington, och blev en samlande symbol för humanistiska rörelser i hela vĂ€rlden.
I september 2024 gav H.F.H. Prins Frei audiens för Magnus Timmerby som Ă€r ledamot i Humanisternas förbundsstyrelse. Som uppföljning bjöd Prins Frei in Ingrid Domingues â ordförande för Humanisterna VĂ€st â till Kronhuset. Ingrid Domingues Ă€r metodexpert inom IT och systemutveckling, och Ă€r en av skaparna av metoden Effektstyrning (Impact Mapping). Hon har Ă€ven skrivit och samskrivit böcker pĂ„ Ă€mnet. 2002 var hon medgrundare till företaget inUse, och har belönats med STIMDI:s stora pris. Vid tvĂ„ tillfĂ€llen har hon utsetts till en av Sveriges frĂ€msta kvinnliga IT-utvecklare av IDG. Samtalet med Prins Frei kretsade kring sekulĂ€r humanism, konst, demokrati, vetenskap. Och det moderna samhĂ€llets behov av vackra och meningsfulla sekulĂ€ra alternativ till religiösa passageriter och högtider.
Under mötet samtalade H.F.H. Prins Frei och Ingrid om vad det innebĂ€r att verka för ett sekulĂ€rt och demokratiskt samhĂ€lle â ett dĂ€r den enskilda mĂ€nniskans frihet och integritet stĂ„r i centrum. Ingrid, som Ă€r ordförande inom Humanisterna VĂ€st, inledde samtalet med att förklara hur Humanisterna verkar för ett samhĂ€lle dĂ€r förnuft, empati och mĂ€nskliga rĂ€ttigheter utgör grunden för gemenskap och moral. Organisationen föresprĂ„kar ett sekulĂ€rt samhĂ€lle fritt frĂ„n vidskepelse, religiösa privilegier och pseudovetenskap. Att verka för ett kritiskt tĂ€nkande Ă€r centralt för Humanisterna, som dĂ€rför regelbundet deltar med sina perspektiv i offentliga samtal som berör vetenskaplighet, förnuftsbaserad etik och individens frihet. Bland annat kom frĂ„gan om aktiv dödshjĂ€lp upp. HĂ€r har Humanisterna Ă„sikten att varje mĂ€nniska har rĂ€tt att vĂ€lja hur man ska leva ett gott liv och â i den hĂ€ndelse livet orsakar outhĂ€rdlig smĂ€rta â hur man ska fĂ„ dö en god död. HĂ€r gĂ„r valfrihet och vĂ€rdighet hand i hand.
Ingrid informerade om organisationens arbete för att ta fram sekulĂ€ra men omsorgsfullt utformade livsceremonier. Sedan Humanisterna registrerades som trossamfund 2019, har man Ă€ven rĂ€tt att förrĂ€tta juridiskt giltiga vigslar. Ofta anstrĂ€nger sig officianterna vid en sekulĂ€r ceremoni, för att verkligen möta önskemĂ„len hos dem som ska genomgĂ„ ceremonin. Det Ă€r viktigt att det kĂ€nns Ă€kta och âpĂ„ riktigtâ, och dĂ„ fungerar det inte med opersonliga formuleringar och formulaiska procedurer. Som sekulĂ€r organisation, har man ingen traditionell liturgisk handbok liknande dem som religiösa samfund ofta kan luta sig mot. Ingrid var vĂ€nlig nog att överrĂ€cka ett exemplar av boken Ceremonier i livet: barnvĂ€lkomnande, vigsel, begravning, vuxenblivande, som publicerades 2016. Det Ă€r en handbok med förslag pĂ„ texter, dikter, sĂ„nger och liknande som bidrar till att göra en ceremoni vĂ€rdig och högtidlig, utan att luta sig mot nĂ„got övernaturligt. Redaktörer Ă€r Anneli NorĂ©us & Irene Rune.
Statusen som LivsĂ„skĂ„dningssamfund ger Humanisterna möjligheter att söka ekonomiskt stöd för sin verksamhet. Detta Ă€r vanligt inom religiösa samfund men inom Humanisterna Ă€r det pĂ„ vissa hĂ„ll kontroversiellt. Trots att organisationen Ă€r starka föresprĂ„kare för religionsfrihet (sĂ„vĂ€l som frihet frĂ„n religion), menar vissa inom Humanisterna att samhĂ€llet inte ska ge ekonomiskt stöd till religionsutövning â sĂ„dant ska ske inom den privata sfĂ€ren. Men sĂ„ lĂ€nge offentliga tillstĂ€llningar fortfarande kan ha religiösa övertoner, Ă€r de viktigt att det finns alternativ. Till exempel Ă€r det tradition att öppnandet av rikstagen föregĂ„s av en RiksdagsgudstjĂ€nst i Storkyrkan, och dĂ„ vill man erbjuda en sekulĂ€r ceremoni för de riksdagsledamöter som föredrar det.
Ingrid tog Ă€ven med sig boken Gud finns nog inte, av Patrik Lindenfors med illustrationer av Vanja Schelin. Boken Ă€r lekfullt skriven om A-teologi, om att inte tro pĂ„ gudar. Boken Ă€r för nĂ€rvarande slutsĂ„ld pĂ„ alla plattformar. Ytterligare en bok bytte hĂ€nder i mötet mellan Prins Frei och Ingrid: Personligt, samtal med fritĂ€nkare. Boken Ă„terger intervjuer dĂ€r Humanisternas tidigare förbundsordförande Christer Sturmark har trĂ€ffat kĂ€nda fritĂ€nkare i samtal. Alla Ă€r stora personligheter â somliga kanske rentav anses som lite kontroversiella â men alla talar öppet om livet, tro, tvivel och mĂ€nsklighet. TĂ€nkvĂ€rda samtal att sila sina egna tankar genom.

Ett ord som kom upp i samtalet flera gĂ„nger var âHitomvĂ€rldsligâ, dvs. att tro pĂ„ ett liv före döden och att förlita sig pĂ„ ett förnuft och en empiri som inte spekulerar om nĂ„got âbortomâ den fysiska vĂ€rlden. Humanisterna tror i allt pĂ„ ett universum som uppstĂ„r genom naturliga processer, utan övernaturlig inblandning. I höst kan man trĂ€ffa Humanisterna pĂ„ BokmĂ€ssan i Göteborg.
LĂ€s mer om Humanisterna
Köp böckerna:
Personligt : samtal med fritÀnkare