Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

👑 H.F.H. Prins Frei gav audiens för Katarina A. Karlsson

”Jag har jobbat som sĂ„ngerska lĂ€nge. Dels som solist i kyrkliga verk, dels i egna förestĂ€llningar; Stravinskij bakade aldrig sockerkaka, Lady Essex’ Hemlighet, Cirkus Crescendo, Du som har vingar, Paris 1920, VĂ€gföreningar och kĂ€rlekstörst. DĂ€r har jag oftast skrivit bĂ„de text och musik i en stil som nĂ€rmast Ă€r att beskriva som â€Ă€delbuskis”.”

– FrĂ„n Linkedin

H.F.H. Prins Frei gav audiens för Katarina A. Karlsson – sĂ„ngerska, lĂ„tskrivare, sĂ„ngpedagog, dramatiker, författare, disputerad konstnĂ€rlig forskare och mĂ„ngĂ„rig musikjournalist och programledare för radioprogram med musik- eller kulturprofil. Katarina Ă€r Ă€ven representerad med en sĂ„ng i nyutkomna En ny svensk visbok – utgiven pĂ„ Nordsteds förlag.

För nĂ„gra Ă„r sedan medverkade Katarina som sĂ„ngerska vid invigningen av ett nytt kvinnobiografiskt lexikon, som listar 2000 kvinnor frĂ„n medeltiden till vĂ„ra dagar. vid invigningstalet sade lĂ€karen och medieprofilen Agnes Wold nĂ„got som stannade kvar hos Katarina. Agnes noterade att kvinnor har gjort de mest hĂ€pnadsvĂ€ckande saker genom historien, men att deras livsgĂ€rning ofta Ă€r bortglömd och utraderad ungefĂ€r 30 Ă„r efter sin död. Detta blev avstampet i samtalet mellan Katarina och Prins Frei – vikten av att minnas, att glĂ€djas, att fĂ„ vara stolt över sina gĂ€rningar och att berĂ€tta sin historia.

Katarina hade med sig ett album med fotografier till audiensen; bilderna visade milstolpar frĂ„n Katarinas liv: projekt och relationer som varit sĂ€rskilt viktiga: arbetet med RilkeEnsemblen har pĂ„gĂ„tt sedan 1980, och Katarina har Ă€ven medverkat i Utomjordiska Barockkompaniet. Katarina har Ă€ven gjort multikonstnĂ€rlig skolförestĂ€llning pĂ„ Konserthuset med musik och akrobatik. Ett av Katarinas viktigaste projekt var  förestĂ€llningen Du som har vingar frĂ„n 1995: förestĂ€llningen handlade om ett BohuslĂ€nskt par som sitter i Limbo mellan helvetet och paradiset.

HĂ€r tog samtalet mellan Katarina och Prinsen en existentiell vĂ€ndning, som kom att hamna om tro och andlighet; om nĂ„d och förlĂ„telse – om livets vĂ€ndpunkter och milstolpar. Och apropĂ„ milstolpar; Katarina blev antagen pĂ„ doktorandutbildningen pĂ„ Högskolan för Scen och Musik 2006. Hon disputerade 2011 med en avhandling som handlade om queera övertoner i den engelske renĂ€ssanspoeten och tonsĂ€ttaren Thomas Campions repertoar. Efter avslutad doktorandutbildning producerade Katarina förestĂ€llningen KĂ€rlekstörst och VĂ€gföreningar. FörestĂ€llningen Ă€r det bĂ€sta hon har gjort, enligt henne sjĂ€lv. Det blev en helaftonsförestĂ€llning dĂ€r alla kvinnoroller spelades av mĂ€n, och vice versa. SjĂ€lv spelade Katarina en korrumperad bohuslĂ€nsk bonde.
2017 genomfördes förestĂ€llningen KĂ€rleken har 100 onda namn pĂ„ scenen Atalante i Göteborg. FörestĂ€llningen var strukturerad kring Elisabetanska sĂ„nger (alltsĂ„ frĂ„n drottning Elisabeth 1:as tid – senare halvan av 1500talet), och behandlade det implicita vĂ„ldet som finns i mĂ„nga av dessa. Det var kulmen pĂ„ ett treĂ„rigt forskningsprojekt med medel frĂ„n VetenskapsrĂ„det.

Utöver egna förestĂ€llningar och konserter, har Katarina arbetat som musikjournalist, och dessutom regelbundet varit programvĂ€rd och producent i radio sedan 1994. Det Ă€r har frĂ€mst varit P2:s musikprogram (Mitt i musiken, klassisk förmiddag, P2 dokumentĂ€r mm) men ocksĂ„ P1 med litteratur, kultur, livsĂ„skĂ„dning och vetenskap. Katarina berĂ€ttade att hon ofta har haft fria hĂ€nder att komma pĂ„ egna programidĂ©er. I de fallen har kunnat arbeta med projekten frĂ„n ax till limpa – frĂ„n manusidĂ©, till genomförande och sĂ€ndning, inklusive ljudbearbetning. Senaste programmet hon arbetade med var som programledare för klassisk förmiddags P2.

”Och sĂ„ hade familjen Flinta fĂ„tt en bebis; och det tyckte jag var hemskt – att jag inte hade fĂ„tt vara med och se hur det gick till nĂ€r den kom ut!”

Prins Frei och Katarina pratade om livets skuggor och dagrar – om hĂ€ndelser i barndomen som dröjer kvar. Katarina Ă„terberĂ€ttade minnet av nĂ„gra veckors sjukhusvistelse vid 4 Ă„rs Ă„lder; hur lite förstĂ„else och respekt man hade för barns upplevelser pĂ„ den tiden. HĂ€ndelsen  Ă„terkommer som en serie vĂ€ldigt detaljerade minnen. SmĂ„ detaljer – sjukhusets dofter; den stickiga sjukhuströjan; lektanten som inte kunde ta emot barnen pĂ„ ett vare sig varmt eller lekfullt sĂ€tt – flyter upp till ytan i samtalet. Och nĂ€r Katarina kom hem frĂ„n sjukhuset hade dessutom familjen Flinta fĂ„tt en liten bebis och ingen ville berĂ€tta hur det gĂ„tt till nĂ€r den kom ut!

Avslutningsvis berÀttade Katarina om skivorna som hon gjort; att de finns pÄ Spotify. DÀr kan man lyssna pÄ Vaniljdrömmar frÄn 1991 och Du som har vingar frÄn 1995.

LĂ€s mer:

Katarina A. Karlsson pÄ Spotify

Katarina A. Karlsson som författare 

Följ Katarina pÄ Instagram

Svenskt Kvinnobiografiskt Lexikon

Vill du komma pĂ„ audiens i kronhuset? Det Ă€r kostnadsfritt och du kan boka sjĂ€lv hĂ€r.