👑 H.F.H. Prins Frei gav audiens för Katarina A. Karlsson

”Jag har jobbat som sĂ„ngerska lĂ€nge. Dels som solist i kyrkliga verk, dels i egna förestĂ€llningar; Stravinskij bakade aldrig sockerkaka, Lady Essex’ Hemlighet, Cirkus Crescendo, Du som har vingar, Paris 1920, VĂ€gföreningar och kĂ€rlekstörst. DĂ€r har jag oftast skrivit bĂ„de text och musik i en stil som nĂ€rmast Ă€r att beskriva som ”Ă€delbuskis”.”

– FrĂ„n Linkedin

H.F.H. Prins Frei gav audiens för Katarina A. Karlsson – sĂ„ngerska, lĂ„tskrivare, sĂ„ngpedagog, dramatiker, författare, disputerad konstnĂ€rlig forskare och mĂ„ngĂ„rig musikjournalist och programledare för radioprogram med musik- eller kulturprofil. Katarina Ă€r Ă€ven representerad med en sĂ„ng i nyutkomna En ny svensk visbok – utgiven pĂ„ Nordsteds förlag.

För nĂ„gra Ă„r sedan medverkade Katarina som sĂ„ngerska vid invigningen av ett nytt kvinnobiografiskt lexikon, som listar 2000 kvinnor frĂ„n medeltiden till vĂ„ra dagar. vid invigningstalet sade lĂ€karen och medieprofilen Agnes Wold nĂ„got som stannade kvar hos Katarina. Agnes noterade att kvinnor har gjort de mest hĂ€pnadsvĂ€ckande saker genom historien, men att deras livsgĂ€rning ofta Ă€r bortglömd och utraderad ungefĂ€r 30 Ă„r efter sin död. Detta blev avstampet i samtalet mellan Katarina och Prins Frei – vikten av att minnas, att glĂ€djas, att fĂ„ vara stolt över sina gĂ€rningar och att berĂ€tta sin historia.

Katarina hade med sig ett album med fotografier till audiensen; bilderna visade milstolpar frÄn Katarinas liv: projekt och relationer som varit sÀrskilt viktiga: arbetet med RilkeEnsemblen har pÄgÄtt sedan 1980, och Katarina har Àven medverkat i Utomjordiska Barockkompaniet. Katarina har Àven gjort multikonstnÀrlig skolförestÀllning pÄ Konserthuset med musik och akrobatik. Ett av Katarinas viktigaste projekt var  förestÀllningen Du som har vingar frÄn 1995: förestÀllningen handlade om ett BohuslÀnskt par som sitter i Limbo mellan helvetet och paradiset.

HĂ€r tog samtalet mellan Katarina och Prinsen en existentiell vĂ€ndning, som kom att hamna om tro och andlighet; om nĂ„d och förlĂ„telse – om livets vĂ€ndpunkter och milstolpar. Och apropĂ„ milstolpar; Katarina blev antagen pĂ„ doktorandutbildningen pĂ„ Högskolan för Scen och Musik 2006. Hon disputerade 2011 med en avhandling som handlade om queera övertoner i den engelske renĂ€ssanspoeten och tonsĂ€ttaren Thomas Campions repertoar. Efter avslutad doktorandutbildning producerade Katarina förestĂ€llningen KĂ€rlekstörst och VĂ€gföreningar. FörestĂ€llningen Ă€r det bĂ€sta hon har gjort, enligt henne sjĂ€lv. Det blev en helaftonsförestĂ€llning dĂ€r alla kvinnoroller spelades av mĂ€n, och vice versa. SjĂ€lv spelade Katarina en korrumperad bohuslĂ€nsk bonde.
2017 genomfördes förestĂ€llningen KĂ€rleken har 100 onda namn pĂ„ scenen Atalante i Göteborg. FörestĂ€llningen var strukturerad kring Elisabetanska sĂ„nger (alltsĂ„ frĂ„n drottning Elisabeth 1:as tid – senare halvan av 1500talet), och behandlade det implicita vĂ„ldet som finns i mĂ„nga av dessa. Det var kulmen pĂ„ ett treĂ„rigt forskningsprojekt med medel frĂ„n VetenskapsrĂ„det.

Utöver egna förestĂ€llningar och konserter, har Katarina arbetat som musikjournalist, och dessutom regelbundet varit programvĂ€rd och producent i radio sedan 1994. Det Ă€r har frĂ€mst varit P2:s musikprogram (Mitt i musiken, klassisk förmiddag, P2 dokumentĂ€r mm) men ocksĂ„ P1 med litteratur, kultur, livsĂ„skĂ„dning och vetenskap. Katarina berĂ€ttade att hon ofta har haft fria hĂ€nder att komma pĂ„ egna programidĂ©er. I de fallen har kunnat arbeta med projekten frĂ„n ax till limpa – frĂ„n manusidĂ©, till genomförande och sĂ€ndning, inklusive ljudbearbetning. Senaste programmet hon arbetade med var som programledare för klassisk förmiddags P2.

”Och sĂ„ hade familjen Flinta fĂ„tt en bebis; och det tyckte jag var hemskt – att jag inte hade fĂ„tt vara med och se hur det gick till nĂ€r den kom ut!”

Prins Frei och Katarina pratade om livets skuggor och dagrar – om hĂ€ndelser i barndomen som dröjer kvar. Katarina Ă„terberĂ€ttade minnet av nĂ„gra veckors sjukhusvistelse vid 4 Ă„rs Ă„lder; hur lite förstĂ„else och respekt man hade för barns upplevelser pĂ„ den tiden. HĂ€ndelsen  Ă„terkommer som en serie vĂ€ldigt detaljerade minnen. SmĂ„ detaljer – sjukhusets dofter; den stickiga sjukhuströjan; lektanten som inte kunde ta emot barnen pĂ„ ett vare sig varmt eller lekfullt sĂ€tt – flyter upp till ytan i samtalet. Och nĂ€r Katarina kom hem frĂ„n sjukhuset hade dessutom familjen Flinta fĂ„tt en liten bebis och ingen ville berĂ€tta hur det gĂ„tt till nĂ€r den kom ut!

Avslutningsvis berÀttade Katarina om skivorna som hon gjort; att de finns pÄ Spotify. DÀr kan man lyssna pÄ Vaniljdrömmar frÄn 1991 och Du som har vingar frÄn 1995.

LĂ€s mer:

Katarina A. Karlsson pÄ Spotify

Katarina A. Karlsson som författare 

Följ Katarina pÄ Instagram

Svenskt Kvinnobiografiskt Lexikon

Vill du komma pÄ audiens i kronhuset? Det Àr kostnadsfritt och du kan boka sjÀlv hÀr.